Dagattracties: Business Intelligence bij Nederlands wildste dierenpark
Leestijd: 6 min • Technical level: 1 (5) • Business level: 5 (5)
Iedereen is er wel eens geweest; de dierentuinen, musea en attractieparken van Nederland. Wij kennen in ons kleine kikkerlandje een hoge concentratie aan dagattracties. Voor de consument is er bijna oneindig veel keuze als het gaat om dagbestedingen en dat weten zowel de inwoners van Nederland als buitenlandse toeristen maar al te goed. Jaarlijks trekt de top 50 van de dagattractie branche meer dan 50 miljoen bezoekers, waarvan ruim 12 miljoen uit het buitenland komt. (Bron: Response, TOP50 Dagattracties)
Voor ons als BI-specialisten betekent dit maar één ding: data, data en nog meer data!
Het enthousiasme voor de data in deze branche werd versterkt met de komst van collega Milou. Met haar ervaring uit eerdere functie als assistent salesmanager bij Walibi Holland weet zij als geen ander hoe tijdrovend en vertragend het werkt om inzichten te creëren zonder BI-tool. Maar ook hoe ontzettend gedreven deze branche is en dat de snelheid waarmee deze branche moet schakelen alleen kan als je de juiste inzichten voorhanden hebt. Een uitgelezen kans voor Milou om haar kennis en ervaringen te delen “In mijn werk als BI-Consultant kan ik eindelijk voor anderen realiseren wat ik al lange tijd graag wil: de belangrijkste inzichten voor een succesvolle bedrijfsvoering. Dat ik dit mag doen in deze branche, is voor mij de kers op de taart”. Het delen van deze kennis en ervaring begon met WILDLANDS Adventure Zoo Emmen, waar de essentie van Business Intelligence in deze onzekere periode door de COVID-19 crisis opnieuw duidelijk wordt.
PIJNPUNTEN IN DE BRANCHE
Het eerste wat op valt is dat deze branche volledig afhankelijk is van de consumentenbestedingen en dus indirect het bestedingspatroon en de bestedingsruimte van de (potentiele) bezoekers.
De afgelopen jaren heeft deze branche kunnen profiteren van een toename in deze consumentenbestedingen. Dit is direct zichtbaar door het grote aantal nieuwe belevenissen, zowel parken als uitbreidingen binnen de parken. Zo valt op dat het aantal dagattracties in de afgelopen 10 jaar met 100% is toegenomen, terwijl het aantal bezoekers met nog geen 50% toe nam. (Bron: CBS – StatLine)
De branche wordt inmiddels gekenmerkt door veel concurrerende partijen die allemaal onder een continue druk staan van de veranderende consumententrends en stijgende verwachtingen. Simpele voorbeelden zijn; het aankopen van een toegangsbewijs dat niet langer bij de attracties wordt gedaan maar via kortingssites en de alsmaar toenemende kritische houding van de bezoeker die via social-media zijn of haar relaties beïnvloed. Als dagattractie is het dus een absolute must om creatief en snel in te springen op de marktvraag en je bezoekers en ambassadeurs te blijven inspireren en vermaken. (Bron: Rabobank Cijfers en Trends, Dagrecreatie)
Een meer actueel pijnpunt is de COVID-19 crisis. Dag attracties gaan weer langzaam open maar met beperkte bezetting en soms ingrijpende aanpassingen. Hoe ga je om met deze veranderingen? Hoe haal je zoveel mogelijk uit de beperkingen?
Wil je meer over deze branche weten?
MOGELIJKHEDEN DOOR HET INZETTEN VAN BUSINESS INTELLIGENCE TOOLS
Weten waar de kansen liggen! Het inzetten van data om proactief te kunnen inspelen op veranderingen, speelt hierbij een belangrijke rol. Data-analyse staat in deze branche nog in de kinderschoenen. Dit was begin 2019 ook nog het geval bij Wildlands. Zij waren opzoek naar een systeem om eenvoudig data te ontsluiten uit meerdere databronnen, daarbij wilde zij een efficiëntieslag maken door interactieve analyses beschikbaar te stellen en rapportages via de mail te distribueren, met als hoofddoel betere inzichten te genereren en tijd te besparen.
“De voornaamste motivatie om op zoek te gaan naar een BI-tool was de tijd en moeite die het kostte om allerhande cijfers beschikbaar te krijgen.”
Hans Poppelaars, Marketing & Sales manager: “De voornaamste motivatie om op zoek te gaan naar een BI-tool was de tijd en moeite die het kostte om allerhande cijfers beschikbaar te krijgen. Het was handwerk, tijdrovend en afhankelijk van aanwezigheid van een beperkt aantal collega’s. Door de doorlooptijden waren cijfers eigenlijk altijd alweer achterhaald op het moment van beschikbaar komen.”
Tijdens het selectieproces heeft Climber, op basis van Milou haar branche ervaring een demo dashboard voor de marketing & sales afdeling gebouwd in Qlik Sense. Qlik Sense kwam na onderzoek van het Wildlands IT-team als beste match naar voren, het biedt de mogelijkheid om meerdere databronnen te koppelen, rapportages te creëren en deze te distribueren. Hans Poppelaars: “Ik heb in eerdere dienstverbanden gewerkt met Qlik en kende het systeem goed. De keuze is op Climber gevallen doordat iemand met goede referenties en afkomstig uit de branche beschikbaar was om voor ons de inrichting te doen.” Na dat de keuze gemaakt is zijn we samen met het marketing & sales team en het IT-team aan de slag gegaan om de eerste app te ontwikkelen. Dit werd intern zeer goed ontvangen, waardoor ook andere afdelingen zich snel melden en we inmiddels ook voor Horeca & Retail en HR-apps hebben ontwikkeld.
VERBETERING IN EEN KORTE TIJD
Inmiddels is de eerste app ruim 10 maanden geleden voor het eerst live gegaan en maken de teams binnen Wildlands volop gebruik van Qlik Sense. Herman Bolt, IT-Manager Wildlands “We zijn nu veel minder tijd kwijt aan het opstellen van rapportages en ook in het weekend krijgen de medewerkers nu de inzichten die ze nodig hebben. Een hele vooruitgang.” Maar het gebruik van de apps heeft niet alleen gezorgd voor stappen op gebied van tijd en transparantie, er is ook een grote verbetering op gebied van Data Literacy waardoor medewerkers meer gaan sturen op de data en hiervan de effecten terugzien.
“Buiten de “harde” verbeteringen als betrouwbaarheid en beschikbaarheid van cijfers is wellicht de grootste winst nog wel dat mensen het leuk zijn gaan vinden cijfermatig te gaan sturen.”
Aldus Hans Poppelaars.
Vooral in de huidige tijd is inzichten in je data van cruciaal belang. Zo werden deze inzichten gebruikt om een plan te maken voor de heropening op 25 mei 2020.
SNEL SCHAKELEN MET DE INZICHTEN DIE JE NODIG HEBT
Er worden op dit moment dagelijks beslissingen genomen die effect hebben op verschillende afdelingen van de organisatie. Hierbij speelt reactievermogen en snelheid een cruciale rol. Wanneer een dergelijke beslissing genomen moet worden, wil je dat de inzichten/antwoorden die je nodig hebt om deze beslissing te maken binnen handbereik zijn. Hiermee bedoelen we alle inzichten, met een BI-tool heb je namelijk één omgeving waar je data van al je databronnen met elkaar kan koppelen. Zo wordt Qlik Sense nu gebruikt om, in verband met de door COVID-19 beperkingen, de binnenkomst tijd en spreiding van de bezoekers in de gaten te houden. Zo mogen er maar een beperkt aantal bezoekers tegelijk binnenkomen en moet de spreiding van het aantal bezoekers in het park nauwlettend in de gaten gehouden worden. In de analyse in Qlik Sense kan Wildlands nu precies zien in welke tijdssloten mensen binnenkomen en hoeveel bezoekers er gedurende de dag op het park aanwezig waren. Dit geeft inzichten over populaire tijdssloten en zorgt ervoor dat er geschoven kan worden in capaciteit.
Het succes van een dag attractie is voor een groot deel afhankelijk van de marketing. Door analyses te gebruiken voor doelgroep en segmentsbepalingen kunnen de marketingcampagnes zich richten op deze specifieke groepen. Zo ben je in staat actief te sturen en op het juiste moment voor de juiste groep de vereiste middelen in te zetten. Je kan hiermee eenvoudig de resultaten van een campagne tracken en je return on investment binnen één knop inzichtelijk hebben. BI-tools helpen dus niet alleen de managers bij het maken van beslissingen, maar zorgen er ook voor dat je effectief je budget kan uitgeven en dus kosten per conversie/bezoeker verlaagt.
DE KERN IS VOOR IEDEREEN HET ZELFDE
In deze branche heeft elke organisatie zijn eigen unieke waarde binnen de markt. Maar de kern is voor iedereen hetzelfde: inzichten in je data zorgen ervoor dat je kansen eerder spot en sneller kunt schakelen. Dit is uiteindelijk ook waar de medewerkers zich mee bezig willen houden. De tijd dat medewerkers zich urenlang bezighouden met het verzamelen data en genereren van inzichten is voorbij. “Deze branche draait om geweldig nieuwe ervaringen en het hebben van een leuke tijd, zo ook voor het team achter de schermen. Snel onderbouwde beslissingen nemen om direct op kansen in te kunnen springen, daar ligt dan ook de toekomst.” Aldus Milou.
Naast de implementatie van BI binnen de organisatie denken we ook graag mee met de verdere ontwikkeling, Zo zijn we met Wildlands op dit moment bezig met verdere doorontwikkeling om zo veel mogelijk handmatige processen uit te faseren en te zorgen voor een geleidelijke groei naar data-gedreven werken. Wildlands heeft daarnaast het plan om meer systemen te koppelen aan Qlik Sense, waardoor de huidige inzichten nog completer worden.
Wil je meer blogs of nieuws lezen?
Meer weten over de mogelijkheden of wil je advies?
Nieuws
Getting Started with AI in Snowflake
Are you ready to leverage AI to drive actionable insights from your data? Join us for a focused, 30-minute webinar on 28th November to see how easy it is to kickstart your AI journey.
>> Sign me up!What’s New in Qlik Cloud – Nov 2024
Qlik has announced new features in Qlik Cloud, including powerful JSON support, Qlik Anonymous Access, and a suite of styling and automation tools to streamline data handling, visualisation, and integration. Here’s a breakdown of the latest updates!
>> Read moreDiscover the Power of AI with Qlik for Data Professionals
Are you a data engineer, business analyst, data analyst, data scientist, or BI developer? Watch our on-demand webinar to learn how to extract even more value from your data using Qlik’s AI capabilities.
>> To the webinar!